Start

BVN

Khorat

Aankomst

De vlucht van Amsterdam naar Bangkok verliep vlotjes. De purser kwam alleen met slecht nieuws, dat er 7 dozen waren blijven staan in Amsterdam. In eerste instantie dacht ik toen aan de koffers. Maar hij zei dat er niet genoeg rode en witte wijn was. Hij had ook nog goed nieuws, zo meldde hij. Er was genoeg limonade. Later was toch het bier op. Dat was wel jammer.

Eenmaal op het vliegveld, was de doorgang door de immigratie vlot gegaan, stond dus om 8 uur 's ochtends op de stoep buiten voor het vliegveld, Don Muang Airport.

Prince Palace Hotel Bangkok.

Nadat ik vervoer geregeld had, ben ik naar mijn hotel gegaan. Het Prince Palace Hotel. Van buiten ziet het er keurig uit, maar de kamer was toch niet zo mooi. Een diepe afdruk van een strijkijzer in de vloerbedekking. De TV doet het niet. De douchekop zit voor mij op borsthoogte, dus moet ik enorm bukken. En ook de deursleutel werkt niet echt lekker. Het water van het zwembad was wel lekker. En je hoeft geen handdoek van je kamer mee te nemen, je pakt er daar gewoon een. Ze liggen klaar voor de gasten.

Wel moet ik zeggen dat de aankomst raar overkwam in het hotel. Beneden was alles nog volkomen normaal. Iemand nam mijn koffer over, en vertelde mij te gaan inchecken op de 11e verdieping. Mijn koffer zou naar de kamer worden gebracht. Bij de receptie op de 11e heb ik de voucher van mijn reisbureau afgegeven. Ze wilde ook nog een kopie van mijn creditcard maken, als borg. Daarna pas werd mij verteld, dat ik naar de 14e moest, met een formulier dat ze mij meegaven. Er werd bij verteld , dat mijn reservering geannuleerd was. Maar ik was er nu en het was geen probleem. Op de 14e was een kantoor van Greenwood Travel. Achter enige tafeltjes zaten wat Thaise meiden en 2 Hollanders, een man en vrouw. Ik heb het formulier afgegeven aan een van de Thaise meiden, die  er mee naar een ander ging. En toen mocht ik mijn sleutel ophalen op de 11e weer. Ze zei mij, lekker uit te gaan rusten op de kamer en dan terug te komen. Toen wilde ik wel weten waarvoor. Het bleek dat ze mij een excursie wilde gaan verkopen. Toen heb ik in het Thais geantwoord, gewoon netjes, dat ik de volgende dag naar Pattaya ging en dus niet terug zou komen. Toen wilde ze alleen nog weten hoe ik daar heen ging. Ben dus niet meer terug gegaan. Toen ging ik mij afvragen of dat verhaal van die annulering wel waar was of gewoon een smoes om mij naar de 14e te krijgen. Dan had BM Air mij 2 nachten in dit hotel moeten geven. Net als world ticket center gedaan had. Zal wel mijn rekening in de gaten moeten houden, want ze hebben een kopie van mijn creditcard, weliswaar geen handtekening maar toch. Een nachtje is hier normaal 60 Euro.

Eenmaal op mijn kamer op de 26e verdieping was mijn koffer er nog niet, dat duurde nog een minuut of 10. Dus kijk je een beetje uit het raam naar de omgeving. Ik zag beneden op de begane grond een zwembad. Daar wilde ik naar toe zodra mijn koffer er was, met daarin mijn zwembroek. Dus toen ik op weg ging naar het zwembad, met de lift naar beneden. Er stond een meisje van het hotel bij mij in de lift, die er uit ging op de 12e. Ik vroeg haar op welke verdieping ik er uit moest voor het zwembad. Zij zei dat dat op de 12e kon. Dus vanuit mijn raam had ik het zwembad wel zien liggen maar me enorm in de afstand vergist.

Bij het zwembad werd vermeld, het "Chlorine" gehalte in PPM en de pH. Er lagen handdoeken klaar. Het is een mooi bad, alleen wanneer je je schoenen uittrekt voel je allerlei kleine steentjes aan je voetzool blijven plakken. Geen prettig gevoel.

Het uitchecken liep ook niet geweldig. Eerst moest ik weer naar de 11e verdieping. Daar stuurde ze me weer terug om de papieren van mijn kamer te gaan halen. Ik wist niet wat ze bedoelde, maar heb alle papieren maar meegenomen, die ik al in de prullenbak had gegooid. Die moesten ze dus niet hebben op de 11e, dus werd ik weer naar de 14e gestuurd. Naar Greenwood Travel. Van een Nederlandse vrouw daar begreep ik dat er een papier onder mijn deur geschoven had moeten worden, maar dat was nog niet gebeurd, dat bleek wel. Want ze hadden het daar nog liggen. Daarna kon ik weer naar de 11e en kon ik eindelijk het hotel verlaten. Belachelijk natuurlijk. Want ik heb niet bij Greenwood Travel geboekt, maar bij BM Air. Eigenlijk had ik mij die ochtend verslapen, had namelijk gepland om een keer met de trein naar Pattaya te gaan. Maar er gaat elke dag maar een trein. En die vertrekt om 6.50 uur. Zelfs wanneer ik op tijd op was gestaan, had ik hierdoor deze trein gemist.

Ik ben toen maar weer met de bus naar Pattaya gegaan.

ChokDee Inn

In Pattaya verbleef ik in hotel ChokDee Inn. Het is een nieuw hotelletje van een Amsterdammer, Simon. Hij woont samen met zijn vrouw en hun dochters. Veel voormalige bardames helpen in het hotel. Aan de receptie of bij wasserij. Er is ook een kapsalon bij. Het wasserij gedeelte is nog niet helemaal voor elkaar. De eerste keer miste ik mijn spijkerbroek. Niet zo erg, want die trek ik pas op de dag van vertrek weer aan. Maar nadat ik vertrokken was en de laatste was had opgehaald bleek ik ineens meer sokken bij me te hebben. Wanneer ik weer terug ben in Pattaya zal ik ze terug bezorgen, maar ben bang dat de rechtmatige eigenaar dan alweer vertrokken is.

Loi Kratong.

Op 16 november was het Loi Kratong festival weer. Dan zijn veel meiden hier speciaal gekleed in Thaise klederdrachten. Ook veel vuurwerk werd er afgestoken. En ook in Thailand moet vuurwerk liever hard klinken, dan mooi zijn. Jammer.

Pattaya Lasik Center

Ben nu al in het Pattaya lasik Center geweest voor het vooronderzoek. Het is succesvol geweest, want de afspraak voor de operatie is op zaterdag 3 december.

Het eerste onderzoek betrof plaats nemen voor een apparaat met van die naar elkaar toe lopende ringen. Zoiets als wat in de serie "De Wrekers" werd gebruikt om iemand mee te hypnotiseren. Daarna nog een normale digitale foto en werd de strekte van mijn ogen gecontroleerd, zoals dat dus ook in Nederland bij de opticien gebeurd. Deze test ging naar mijn gevoel voor mijn linkeroog niet lekker. Daarna kreeg ik oogdruppels in om de pupillen te verwijden. Om de druppels in te laten werken, moest ik meer dan een uur wachten, dus mocht ik gaan lunchen werd mij verteld. Ik was met mijn vriendin en haar oom was de chauffeur, we zijn dus met zijn 3en naar de kantine van het ziekenhuis gegaan. Waar ook de dokters en zusters gebruik van maken. Hebben daar met zijn 3en voor 2 euro wat gegeten en gedronken. Maar merkte wel dat de oogdruppels al werkte, zag mijn eten namelijk erg wazig. Iets lezen lukte ook niet meer. In een Thaise krant zag ik een kop over onze pas in Thailand vermoorde "godfather" Mieremet, maar kon het verhaal dus niet lezen.

Na zo'n 2 uur in het ziekenhuis ontmoette ik dan eindelijk dokter Somchai. Best wel een vriendelijke, goedlachse man. In de spreekkamer stond gewoon een radiootje aan. De dokter controleerde nog even mijn ogen, weet niet goed wat, is allemaal abracadabra voor mij. Maar even later vertelde hij dat ik na de operatie een zicht zou hebben van 95 tot 99 % van wat normaal is. Ook wees hij mij er op over ongeveer 3 jaar waarschijnlijk een leesbril nodig te hebben. Hij had het ook over mijn linkeroog dat dat zeer gecompliceerd is, maar geen probleem verder. Toen kreeg ik een bril op. Hij zei dat dat het zicht zou zijn, dat ik na de operatie zou hebben. En vroeg of dat acceptabel zou zijn. Dat heb ik bevestigd.

De dokter zei verder nog dat ik makkelijke ogen heb, die lekker ver open kunnen, zodat hij er goed bij kon. Niet zoals bij Chinese en Japanse ogen, die kunnen niet zo ver open. Moeilijker voor hem.

Merkte ook dat de verhalen van die seksspelletjes tussen dokters en zusters waar zijn. Zag namelijk heel veel zwangere verpleegsters rond lopen.

Ook heb ik bloed moeten afstaan voor een HIV-test. Waarom dat precies moest, weet ik niet. De uitslag krijg ik 3 december te horen. Viel me op dat de verpleegster die bloed af, helemaal geen handschoenen hierbij droeg.

BVN

Ik heb nu eens een mooie kamer met kabel televisie. Ik heb veel Thailand gangers al horen spreken over BVN, Het Beste Van Nederland. Maar als dit echt het beste is wat Nederland op TV gebied te bieden heeft, mogen ze zich in Hilversum wel eens even kapot gaan zitten schamen. Het enige kwaliteitsprogramma dat te zien is, is het Klokhuis. Als je ooit een kamer wilt boeken (waar ook ter wereld), en men zegt erbij, wij hebben BVN. Dan is dat dus niet echt aanbevelingswaardig.

Khorat

Tot 2 december zal ik naar de provincie Khorat gaan. Een plaats ten noorden van Pattaya. Ongeveer 4 uur rijden. Eigenlijk is het Nakhon Ratchasima. Maar dat is dus verkort naar Khorat. Wanneer je het op de kaart wilt opzoeken ligt het even ten Noordoosten van Bangkok. Ik verblijf vlakbij de plaats Khonburi.