Start

Brommer huren op Koh Samet

Nachtleven van Koh Samet

Van Pattaya naar Koh Samet

Vanaf Pattaya heb ik de bus naar Rayong genomen. Voor 70 Baht (1,40 euro) rijdt de bus in ongeveer 2 uur naar het busstation in Rayong. Daarvandaan had ik voor 200 Baht weer een taxi naar de Ban Phe pier. Helaas zette deze taxi mij niet af bij het normale veer, maar bij een kantoor waar ze me niet alleen wild helpen met oversteken, maar me ook gelijk in een duur hotel wilde stoppen.

Ik ga altijd uit om voor een kamer maximaal 1000 Baht te betalen en heb hier ook aan vast gehouden. Ze waren begonnen met kamers voor 3000 Baht en kwamen al snel met een kamer voor 1500 baht. Maar ik vertelde dat ik dan op het eiland wel een kamer zou zoeken. Toen werd de kamer van 1500 Baht mij dus voor 1000 Baht aangeboden. Heb dat toen gedaan, dan hoef je verder op het eiland niet meer te lopen zoeken en met je koffer rond te zeulen.

De boot, een speedboot, bracht mij voor 1500 baht naar het eiland. Deze prijs geldt voor de heen en de terugreis, een retourtje dus. Had achteraf toch het gevoel belazerd te zijn. Overal op het eiland kwam ik boottochten voor 250 Baht tegen (speedboot + retour). De tocht duurde uiteindelijk nog geen half uur. Hoewel het best een kalme zee was, stuiterde boot door zijn vaart flink op de golven, maar alles ging goed. Bij het eiland aangekomen, werd ik samen met een aantal andere medepassagiers op het strand van Saikaew Beach afgezet.

Alleen ik moest die 100 kilo van mij wel een paar keer verplaatsen op verzoek van de piloot, om het gewicht wat te verdelen. Maar verder had ik een leuk uitzicht.

We werden inderdaad letterlijk op het strand afgezet, dus moesten in de zee op stappen. Gelukkig was de zee rustig, geen woest golven op het strand, en konden we de bagage droog het strand op krijgen. De geboekte kamer, bij Ban Fahsai, was in het straatje vanaf het strand te vinden. Volgens de jongens was het 5 minuten lopen en dan ongeveer tegenover de 7-11. Ik denk dat ik toch sneller loop, dan men van mij verwacht, want stond al binnen 1 minuut voor de bewuste 7-11. En inderdaad schuin aan de overkant, Ban Fahsai. Over een week wordt ik weer opgehaald, moet alleen even (laten) bellen.

Ban Fahsai

De kamer was niet al te groot, maar behalve het verwachte bed, badkamer, met wc en douche, en de airco, was er ook een koelkast en tv.
Voor schoonmaken moest je wel effe doorgeven, want dan doet men op Koh Samet niet automatisch blijkbaar. Daar kom je dan vanzelf wel achter na een dagje strand.

Saikaew Beach

Het strand van Saikaew beach lijkt mij voor de meeste toeristen de belangrijkste trekpleister. Het ziet er naar uit dat dit het grootste strand van het eiland is.
Het heeft een mooi, wit strand. Weinig tot geen schelpen en andere hinderlijke eigenaardigheden van stranden. Er zijn een aantal strandtenten, die stoelen en parasols uitgezet hebben. Zitten kost ongeveer 100 Baht. Maar dan heb je er ook een knots van een tafel bij.

Ook ontbreken hier de handelaren in allerlei goederen en etenswaren niet. Het zijn er alleen niet zoveel, wel jammer.

Klokslag 4 uur in de middag, moet je met je stoel verkassen. Dichter naar de zee toe dan. Alle overige stoelen en tafels en parasols worden verwijderd en het strand wordt in gereedheid gebracht voor de avondklanten van de strandtenten. Met heuse ijsvegers wordt het strand glad getrokken en worden kleden neergelegd. Daarna komen de tafels terug en komen er ligmatrassen.

's Avonds kun je er dus eten en zijn er heuse vuurshows.

Boottocht rond Koh Samet

Iedere dag zijn er boottochten. Een van de tochten is een tocht rondom het eiland. Kost 400 Baht en duurt zo'n 5 uur.
De tocht biedt zwemmen en snorkelen in een van de baaien aan de westkant van het eiland. Daarna wordt het wat verder van het eiland gekoerst en wordt de boot weer stil gelegd om te vissen. De gevangen vis wordt direct gereed gemaakt om op te eten, samen met wat meegebrachte andere etenswaren. Na het eten vaart de boot weer na een volgende baai, waar wederom wat gezwommen kan worden. En daarna is er nog een bezoek aan een heuse visboerderij, met een paar haaisoorten en reuzenschildpadden.

De tocht geeft een goed beeld van de vele kleine strandjes op het eiland en dat deze voornamelijk aan de oostkust zitten.

Hier een filmpje van de rondgang om het eiland.

Brommer huren op Koh Samet

Overal op Koh Samet kun je een brommer huren. Er zijn echt vele aanbieders, maar ze beconcurreren elkaar niet met de prijzen, zo houden met ze allen vast aan de gemaakte, hoger prijsafspraken dan op het vasteland. Op Koh Samet kost het huren van een brommer dus beduidend meer dan op het vasteland. Er zijn prijzen voor 1 uur en voor de hele dag en dan maakt het ook nog uit of je er een met versnellingen wilt of een automaat. De automaat is het duurst, 400 Baht voor de hele dag.

Nadat de huurovereenkomst getekend was, ben ik op weg gegaan. Eenmaal op weg, bleek het voornaamste stuk asfalt dus in Sai Kaew te liggen. En op die 1 km asfalt kwam je meer drempels tegen dan winkeltjes. Daar buiten bleek het om allerlei zandpaden te gaan, met allemaal kuilen en bulten. En dat was ik na een half uur al flink zat. Dus heb hop rap de brommer weer ingeleverd en lekker weer op het strand gaan liggen.

Nachtleven van Koh Samet

Het lijkt mij dat het nachtleven van Koh Samet op Saikaew Beach te vinden is. Op het strand, in een van de strandtenten en in het kleine straatje van Saikaew dorp.
Hier bevinden zich 2 barren en nog een Karaoke bar. De leukste vond ik The Island bar. (eerste foto)